top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

פסח אביבי במדבר: טיול שלושת הדיונות בערבה הדרומית!

עודכן: 30 באפר׳ 2023

טיול של דיונות בשלושה צבעים בכמה מקומות נסתרים בערבה הדרומית- הבית שלי! מומלץ לכל מי שמחפש טיולים קלילים בדרך לאילת ומאילת הביתה, קחו בחשבון שכדאי שהמקלחת תחכה לכם!


כבר הרבה זמן שלא כתבתי טיול. כלומר, דיברתי טיול, המלצתי טיול בעל פה, אבל לא כתבתי.

אבי נפטר לפני שנה וקרו כמה דברים במדינה, אז נעלם לי ״הקול״.


הדרכתי סיורים, פיתחתי תיירות ועשיתי דברים מופלאים שלא חלמתי שאעשה, אבל לא יכולתי לכתוב.

אבל האביב הזה שפתאום הגיע, פריחת ההדרים והזמן שחלף לו גרם לי להחליט לחזור לזה, להתחיל לכתוב לכם טיולים באיזור שלי, בארץ וגם בעולם! הגיע הזמן, לא?


אז קודם כל, מה דעתכם? האם תרצו לראות את זה בפייסבוק, באתר בצורה מסודרת ונגישה יותר? באינסטגרם? אני מבטיחה שכמו תמיד, כל טיול שאכתוב עליו הוא טיול שחוויתי, אם במסגרת משפחתית, חברות, זוגית ועוד.





הטיול הראשון שבחרתי לכתוב לכם הוא טיול שיש לי כבר הרבה זמן בראש: טיול שלושת הדיונות בערבה הדרומית.

הערבה הדרומית, כל המדבר השוכן בצמוד לאילת, היא גן עדן גיאולוגי, מלא בטקסטורות, תצורות סלעים, צבעים וצורות. אבל רק מעטים יודעים שהאיזור שופע בדיונות חול רכות בשלל צבעים, שכל אחד מאיתנו (ולא רק הילדים), יהנה לטייל בהן, לרוץ, להתגלגל ואפילו רק לשבת ולהתבונן.

אני וילדיי יכולים לשבת שעות ליד דיונה, ואחרי ההשתוללות והריצה במעלה ובמורד הדיונה, אנחנו משחקים עם החול בידיים, וזו תרפיה בפני עצמה.

אז קבלו המלצה על שלוש דיונות יפהפיות בערבה הדרומית, דיונות כסוי מוכרות מספיק, לכן אני כוללת אותן, אבל אוסיף עליהן מידע בסוף הכתבה. שיהיה לכם!

בקשה אחת לי: הרבה זמן חששתי לכתוב על המקומות, אך אני סומכת על קהל הקוראים האיכותי והנאמן שלי: בבקשה שימרו על הטבע, איספו את הזבל אחריכם והשאירו את המקום נקי, (כולל מקליפות של פירות מכל סוג שלא אמורות להגיע למדבר), גם עבורינו ובמיוחד עבור בעלי החיים הרבים המתגוררים במקום. תהנו!!!



דיונות סמר: הכי קליל שיש!


לצד מטעי התמרים המאפיינים את איזור הערבה הדרומית ואל מול נוף מדברי מהפנט, שוכנות דיונות סמר, דיונות חול קסומות שיזמינו אתכם ואת הילדים לטיפוס, חיפוש עקבות בעלי חיים, גלגולים והרבה הרבה חול זהוב שיחזור אתכם הביתה! תשמחו לקרוא שרשות הטבע והגנים הסדירה את הכניסה לשמורה, כך שתוכלו להגיע עד לרחבת הכניסה ללא שימוש ברכב שטח- מה שהופך את המקום לנגיש עבור ילדים קטנים ואנשים עם מוגבלויות.

כשתגיעו למקום יקבלו אתכם שני עצי שיטה מרשימים המעניקים מעט צל ולצידם ספסלי אבן והסברים נחמדים על צמחי האיזור ובעלי החיים המתגוררים בשמורה למשל: הגרביל הדרומי, חיפושית נחמדה בשם ״מסורית עטורה״, שממית קטנה בשם ״ישימונית תמנע״ ועכביש ה״מברישחול ערבתי״ שחי במחילות בערבה. אבל אין סיכוי שתתעכבו הרבה, כי אתם והילדים תמהרו לרוץ ולטפס על הדיונות. תוכלו לחפש עקבות, להעיף עפיפונים (וכמובן לפנות אותם כשתיסעו) וכמובן לשכב על הדיונה בשעת השקיעה ולהביט לעבר ירדן השכנה, שנראית כל כך קרובה.


צילום: חנית פוגל


איך להגיע: כיתבו בוייז ״חולות סמר״


חשוב מאוד: בימי הקיץ מומלץ להגיע לדיונות בשעות הבוקר או אחר הצהריים, בשעות החום החול מתחמם מאוד ויכול לגרום לכוויות.




הדיונה האדומה: כוכב המאדים של הערבה


כשיודעי דבר בקיבוץ אילות שבו עברנו להתגורר קרוב לחמש (!) שנים סיפרו לי על הדיונה האדומה, הייתי חייבת למצוא את המקום, כדי שתדעו שאצלנו במדבר רב הנסתר על הגלוי ויש כאן כל כך הרבה מה לגלות ולעשות! הדיונה האדומה שוכנת במרחק של כעשרים דקות נסיעה בלבד מאילת והיא אחד המקומות הקסומים שביקרנו בהם עד שנתנו לה את השם- כוכב מאדים של הערבה דיונה יפהפייה שבה חול אדום ורוד שכיף לשחק ולהתגלגל בו, ואותו עוטפים מצוקים אדירים המצטרפים לחגיגה אדירה של צבע! אנחנו פרשנו שמיכה על החול, ערכנו פיקניק (וניקינו אחרינו!), טיילנו ותרנו אחר עקבות וטיפסנו עם הילדים, כמובן בהשגחה מלאה וצמודה, על ההרים מסביב. לאחר מכן הילדים ישבו ושיחקו בחול במשך שעות- חול אדום, אבני גיר צהובות, כחולות ולבנות וכל צבע שתוכלו להעלות בדמיונכם. חשוב לי לכתוב שיש לנסוע אך ורק על השבילים המסומנים ולנהוג בטבע היפה שלנו בכבוד!


איך מגיעים? נוסעים על כביש הערבה מצפון לדרום (לכיוון אילת) עד לכניסה לדרך העפר המובילה לקניון שחורת ועמודי עמרם, ממשיכים בדרך העפר עם הסימון הירוק (לכיוון קניון שחורת), כקילומטר וחצי, עד שמגיעים לדרך עפר המסומנת בשחור. נוסעים לאורכה ורואים את הדיונה האדומה מימין. מחנים את הרכב בצד הדרך ונהנים בדיונה!


אחת הדיונות היפות והשמורות בערבה הדרומית: הדיונה האדומה



עמק ססגון: דיונה אדירה ומרשימה במיוחד ליד קיבוץ אליפז


עמק ססגון הא עמק קסום השוכן בערבה הדרומית, בין קיבוץ אליפז לקיבוץ סמר, (בחלק הצפוני של בקעת תמנע). בעמק, שקיבל את שמו הודות לסלעי הגרניט בשלל הצבעים, מכותר בשני הרי אבן חול נובית- גבעת ססגון והר מכרות וסלעים בתצורות מעוררות דמיון שאיתני הטבע פיסלו בכישרון. מצפון לעמק ססגון תמצאו דיונה אדירה בגוונים זהובים אדומים, תצורות חול יפהפיות, צמחי ופרחי מדבר (בעונה) ובעלי חיים נדירים כצבי הנגב ויעלים שאוהבים לשוטט בו.


והארה חשובה: כיום עמק ססגון הוא המרחב הנופי הנדיר ביותר שאינו מופר על ידי האדם - בכל בקעת תמנע, והוא נגיש ופתוח לציבור ללא תשלום וזאת הודות למאבק תושבי האיזור שנלחמו במשך שנים ארוכות כדי שהמקום לא ייהרס לטובת הקמת מלון במקום. כבוד ותודה!


איך מגיעים?


כדי להגיע לדיונה רישמו בוייז ״הדיונה הגדולה אליפז״.



לרוץ מלמעלה למטה!!! הדיונה האדירה בעמק ססגון! תודה לתושבי האיזור שדאגו שהמקום היפהפה הזה יישמר!


ויודעת שכבר כתבתי אבל... בבקשה שימרו על נכסי הטבע הנדירים הללו, הביאו אתכם לכל ביקור שקיות אשפה ואל תשאירו דבר אחריכם, גם לא קליפות תפוזים ותפוחים. הן לא אמורות להיות שם ובעלי החיים הרבים שגרים כאן ניזונים ממזון אחר לגמרי. סומכת עליכם שתטיילו, תהנו, ותשאירו את המקום נקי ומסודר. והכי חשוב: טיילו באחריות!!! קחו לפחות 2 ליטר מים לאדם בימים אלה וטיילו בשעות הפחות חמות: בוקר או אחר הצהריים (כמובן לא בחשיכה). תודה ותהנו!!!







bottom of page