top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

סתיו. זה הכל סתיו! שלכת בשלל צבעים בעין חמד!

דקות ספורות מירושלים ו-40 דקות מתל אביב, והגעתם אל גן לאומי עין חמד- פנינת טבע מוריקה, שבה פלגי מים מפכים, מבנה צלבני מרשים, מדשאות רחבות, עצי דולב ואלון עתיקים ובוסתן. ובחודשי הסתיו תוכלו לחזות כאן בשלכת יפהפייה בגווני אדום וכתום, ממש כמו בארצות רחוקות. טיול לכאן ועכשיו!



עונה קצרצרה וקסומה במיוחד. שלכת בגן לאומי עין חמד. צילום: טל חכימי, רשות הטבע והגנים


אף שהסתיו בישראל נמשך תקופה קצרה, יש אזורים בארץ שבהם הוא מרהיב במיוחד - עם מרבדי שלכת בצבעים עזים, להקות של ציפורים נודדות, חצבים פורחים, פטריות יער ואפילו רקפות! אחד המקומות האהובים עלינו בתקופת הסתיו הוא גן לאומי עין חמד. מדובר בשמורה יפהפייה השוכנת בהרי ירושלים באפיק נחל כסלון, בצידו הדרומי של כביש ת"א־י־ם. דקות ספורות מירושלים ו־40 דקות מתל אביב- והגעתם אל שמורת טבע קטנה, מוריקה, שבה שלכת מפוארת עזת צבעים, פלגי מים מפכים, מבצר צלבני מרשים, מדשאות רחבות ומקומות נפלאים לפיקניק חורפי. תוכלו לבקר במבצר עם הילדים, לחפש פטריות יער, ואפילו לטפס לנקודת תצפית מקסימה על האזור. לאחר מכן תוכלו להגיע להשתכשך באחד המעיינות. תענוג!


מסלול קטן במיוחד בשבילכם:

התחילו לצעוד על שביל הטיול ותוכלו לצפות במערת קבורה ותצפית מעניינת לעבר כביש מספר 1 והכפרים הסובבים את המקום. בגן הלאומי הרבה מאוד מקומות נפלאים ומוצלים לפיקניק ולנופש בחיק הטבע. זוהי אחת מפינות הטבע המקסימות ביותר בסביבות ירושלים. בעבר, מעיינות רבים נבעו לאורך נחל כיסלון, חלקם עדיין שופעים היום. תוכלו לספר לילדים, כי המים הזורמים הביאו לכאן את הצלבנים, על הדרך לירושלים, והם השתמשו בהם בעיקר לצרכי חקלאות. הצלבנים כינו את מקום בשם הלטיני "אקווה בלה", שפירושו "המים היפים״. טוב, אפשר להבין...המבנה הצלבני שתגיעו אליו הוא למעשה בית חווה מבוצר בעל שתי קומות שאל חצרו המרכזית תוכלו להיכנס מבעד לשער מקושת ודלתות עץ כבדות שבחומה הצפונית. בתוך המבנה תוכלו להתרשם משני חדרים גדולים וחשוכים (מאוד נעימים בימים החמים) בחדר המזרחי תוכלו למצוא גם שרידים של מתקני טחינה מאבן. מהחדר ניתן לצאת ולהבחין במקבץ עצי אלון גדולים במיוחד. בשל גודלם וגילם העתיק, הוגדר חלק זה כשמורת טבע (לצד הגן הלאומי) וזאת במטרה לשמור על העצים הללו מכל משמר.

משם, אם יש כוח לטיפוס קליל, ניתן לחצות את ערוץ הנחל ולטפס בשביל העולה לכיוון הטרסות החקלאיות המאפיינות את אזור הרי יהודה, לחלוף במעין מנהרה טבעית שיצרו שתי שורות ארוכות של עצי אורן, לעצור לתצפית על כפרי האזור ולהגיע עד למערת קבורה מימי בית שני. תענוג!

רגעים קטנים של קסם בעין חמד. צילומים: יניב כהן, רט״ג


איך, כמה ולמה?


איך מגיעים? רושמים בוייז ״גן לאומי עין חמד״.

הוראות דרך: סמוך לכביש 1 עולים על מחלף עין חמד (בין צומת מבשרת ציון לשורש והראל)

להירשם מראש ולטייל באחריות! האתר פתוח למבקרים תחת הגבלות משבר הקורונה:

בשל מגבלה על מספר המבקרים ברגע נתון, יש להירשם מראש לביקור. הכניסה תותר אך ורק בהצגת אישור "תיאום מועד הביקור" ורק בשעות הנקובות בו.

שעות פתיחה: בימים א'־ה' ושבת 16:00-08:00, בימי שישי וערבי חג 15:00-08:00.

שימו לב: בשל הצורך לתאם ביקור ייתכנו שינויים בשעות פתיחת האתר. אנא בידקו זמן ביקור אפשרי במערכת ההזמנות בלבד.

כמה עולה? מבוגר: 22 ש', ילד 9 ש'.

נגישות באתר: נגישות מלאה לנכים ולעגלות ילדים.

מספר טלפון לבירורים: 02-5342741. לבירור על סיורים מודרכים במקום, אפשר לחייג ל־3639*.


והנה עוד תמונות יפהפיות שצילם יניב כהן מרט״ג





bottom of page