top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

סיור קולינרי בשדרות התמרים - הרחוב הראשון של אילת!

עודכן: 18 בנוב׳ 2020

בואו לגלות את הסודות של ״האילתיים״ ואת אילת האמיתית מחוץ לבתי המלון דרך סיור קולינרי ברחוב הותיק בעיר!

מתוך פרוייקט Discover Culinary Eilat בשיתוף תאגיד תיירות אילת


החופים המזמינים, אווירת החופש וכמובן מזג האוויר החם לאורך כל ימות השנה, מובילים רבבות תיירים לפקוד מדי שנה את עיר הנופש הדרומית של ישראל. וכך, גם בימי החורף הקרים הופכת אילת למקלט עבור ישראלים ותיירים רבים, המבקשים להימלט מהחורף הקר, המושלג והגשום בארצם. אך מלבד האוכל המוצע בבתי המלון והבופה הלא נגמר, חשבנו להמליץ לכם על האוכל של המקומיים, המקומות שאנחנו, האילתיים המקומיים הולכים אליהם, עם בני המשפחה והחברים שלנו ואתם יודעים מה? הם בכלל ממוקמים במרכז העיר, ליד הבתים שלנו, בשדרות התמרים, רחוב הראשון שנבנה באילת, ולא באיזור הטיילת והמלונות. כשאתם צועדים ברחוב דמיינו שפעם זה היה אחד הרחובות היחידים באילת, העיר המיוחדת הזו שנבנתה בלב מדבר צחיח אל מול הים. הביטו לצידי הדרכים ותראו את הבתים הראשונים שנבנו כאן ותראו כמה העיר התפתחה ועוד תתפתח. אז קדימה, קבלו את המדריך השלם וההמלצות שלנו למקומות הכי טעימים, כשרים וזולים בעיר. ואל תנסו הכל ביום אחד!

הרחוב הראשון של אילת

שדרות התמרים הוא הרחוב הראשון שנבנה באילת, והוא ממוקם בלב העיר. ראשיתו בקניון מול הים, הקניון המצליח ביותר בעיר וסופו במעלה הרחוב בשדרות ששת הימים. המעניין הוא ששדרות התמרים הוא מרכז העיר אילת והוא שוקק חיים ומעניין במשך כל שעות היממה- בו ממוקמת התחנה המרכזית של אילת, שדה התעופה של העיר שנסגר לאחרונה, ותמהיל של בתים וצריפים שבהם גרו ראשוני אילת, חנויות חדשות וותיקות בסדר אקלקטי ובתי אוכל ומסעדות ותיקות מאוד שחלקן פועלות בעיר כמעט מיום הקמתה בשנת 1952. הביקור ברחוב הותיק ובמסעדותיו יעניק לכם חוויה של ביקור באילת האמיתית והאותנטית ולא אילת התיירותית בלבד. שנצא לדרך?

עומר׳ס

בחלק העליון של העיר, הרחק מהחוף הפקוק והצפיפות של התיירים באיזור, במבנה ישן שבו בעבר שכנה מאפייה בצמוד לבית כנסת תימני, מסתתר עומר'ס: גן העדן לחובבי הסנדוויצ'ים ולאנשים מכל העולם שאוהבים אוכל רחוב שמכין שף מקצועי בשם טל הרשקוביץ׳, באוירה שמחה במיוחד. לכאן הולכים תושבי אילת הוותיקים כשהם ממש רעבים. כבר כמה שנים שהשף טל הרשקוביץ מכין פה המוני כריכים מסוגים שונים, כולם מושקעים וטעימים במיוחד. החלק הקל יחסית הוא לבחור את סוג הלחם: פיתה רכה, לחם פרנה, חלה מעט מתוקה או לחם מחמצת (אפשר גם בצלחת), ואז מגיעה ההתלבטות הגדולה: חוץ ממנות שגרתיות כמו שניצל, המבורגר או קבב, העניין האמיתי הוא מנות ייחודיות יותר כמו תבשיל בקר שמתבשל לילה שלם או תבשיל אסאדו. הוסיפו טבעות בצל או צ'יפס חצי-חצי מבטטה ותפוחי אדמה בצד, וקיבלתם את אחת הארוחות הכי כיפיות ולא יקרות בעיר!

קישור בוויז: עומר׳ס (כשר)

כתובת: שדרות התמרים 83, אילת

טלפון: 08-6521646

שעות פתיחה: בימים א-ה׳ מהשעה 11:00-21:00, לא פתוח בשישי ושבת.

אתר:

מילה ממקומי: נכון, אילת היא קודם כל עיר של תיירות ולכן בדרך כלל התיירים מבלים באיזור המלונות, אבל אם תרצו לסעוד באחד מבתי האוכל השמחים והטובים בעיר תצטרכו לעשות מאמץ קטן, ולחצות את הגבול שבין אזור המלונות והטיילת לבין העיר האמיתית. מבטיחים לכם שתהנו וכמובן לא לוותר על סנדביץ׳ האנטריקוט עם הביצה!

פלאפל הבוטיק הכחול:

דוכן הפלאפל הותיק באילת שנושא בתוכו היסטוריה שלמה ומעניינת: מדובר בדוכן שהצבא הציב אי שם בשנות 50, שנקרא ג.ל.א - גברים למען אילת. בדוכן חילקו מים, קרח וגזוז חינם לחיילים שהגיעו לאילת. מאז הדוכן עבר גלגולים רבים - שכן בו צלם, שען, סנדלר, דוכן לממכר עיתונים וסיגריות, עד לשנת 1970 - השנה שבה משפחת ביטון, שעלתה ממרוקו ומפעילה את המקום עד היום, הפכה אותו לדוכן הפלאפל המיתולוגי של אילת וקראה לו ״הבוטיק הכחול״. בוטיק בצרפתית זו חנות קטנה, ולמה דווקא כחול? כי המבנה היה תמיד צבוע בצבע כחול, וכך קראו לו תושבי הרחוב האילתיים, כלומר זה המקום הראשון שהתושבים נתנו לו את השם. איציק ביטון שעובד בבוטיק מגיל 8 מספר לי שאמו, סול, הרכיבה את המתכון הסודי של הפלאפל הנפלא במקום ועד היום איש לא יודע מה המרכיבים. בדוכן הפלאפל הקטן תוכלו לזלול פלאפל פריך טבול בטחינה, לאכול לביבת ירק מדהימה, שקשוקה, סביח וגם שניצל, הכל טרי ובעבודת יד. ללא ספק, אחד המקומות האהובים על המקומיים!


קישור בוויז: פלאפל הבוטיק הכחול

כתובת: שדרות התמרים 107, אילת

טלפון: 050-5851741

שעות פתיחה: בימים א-ה׳ מהשעה 22:00-8:00, ביום שישי מ 8:00-14:00, בשבת סגור.

מילה ממקומי: אל תבהלו אם תראו תור קטן ליד הדוכן, עובדים כאן במהירות שיא ויגישו לכם תכף ומיד את כדור הפלאפל עליו פינטזתם. שימו לב גם כמה משקיעים בסידור הפיתה כדי שהפלאפל יישאר עסיסי עד לביס האחרון!

איל פנטולינו

ההוכחה הטובה ביותר שאילת היא קיבוץ גלויות, ואליה מגיעים וחוזרים במקרה אנשים מכל העולם היא מסעדת איל פנטולינו (הסיר הקטן). עזרא אברהם, הבעלים בכלל עבד במשך שנים במאפיית כרמליס בייגלס, מאפייה מצליחה ומפורסמת בלונדון. עוד בלונדון הוא חלם להקים מאפיית בייגלס בארץ, ולאחר שחזר לאילת, שבה גם נולד, הוא הכיר את אלי, שותפו לשעבר, ויחד הם הקימו את מאפיית איזי בייגלס הממוקמת במסעדת איל פנטולינו, מסעדה איטלקית נפלאה שבה תוכלו לטעום מנות מחומרי גלם טריים ומקומיים שיכינו מול עינכם: פסטות במגוון עצום של רטבים, כולל טבעונים, ג׳בטות בממרחים שונים, פיצות וכמובן הבייגל הקריספי הנפלא שלא תוכלו להפסיק לאכול! המקום אהוב מאוד על המקומיים, בבוקר הוא משמש לפגישות עסקים וישיבות של ותיקי אילת, בערב מגיעים אליו לבילוי במרפסת הנעימה. בקיצור, אם אתם רוצים לחוש ישראליות ומקומיות, בואו לכאן!


קישור בוויז: מסעדה איטלקית איל פנטולינו ומאפיית איזי בייגל

כתובת: שדרות התמרים 112, אילת

טלפון: 08-6343430

שעות פתיחה: בימים א-ה׳ מהשעה 23:00-7:30, ביום שישי מ 15:00-7:30, בשבת: החל מיציאת שבת ועד 24:00.

אתר:

מילה ממקומי: הבייגל, הו הבייגל! הזמינו אותו עם חמאה וגבינת שמנת, כי לא צריך יותר כלום! אחר כך קנחו ברביולי ארבעת הגבינות המפורסם של המקום. תענוג צרוף!

פסטות במגוון רטבים, כולל טבעונים, ג׳בטות בממרחים שונים, פיצות וכמובן הבייגל הקריספי הנפלא. איל פנטולינו


הלב הרחב

מסעדה שהיא מוסד ותיק וידוע באילת, שידועה בעיקר בזכות השווארמה המופלאה שלה, שמתובלת בכ -30 (!) תבלינים שונים. בשנת 1978, בזמן שמנחם בגין ואנואר סאדאת עמלים על סעיפי הסכם השלום בין ישראל למצרים, אשר לימים יהפוך את אילת מעיירת פועלים קטנה בקצה המדינה, לעיר התיירות המובילה בישראל התהלך מומי בנדהאן, אב המשפחה, ברחובות אילת הקטנה והחליט לפתוח דוכן פלאפל פשוט, אליו גייס את בני משפחתו, ואת האשה שלצידו, בת שבע. ייחודו של הפלאפל המשפחתי שהוקם במרכז העיר, היה בטעמו ובעיקר בנדיבות ליבו. המשפחה הגישה לסועדים את הפיתה ריקה והם מילאו אותה כאוות נפשם. את השם ‘הלב הרחב’, תאמינו או לא, בחרו תושבי העיר, לקוחות הפלאפל, אשר פעל ללא שם בשנותיו הראשונות ופועל עד היום. בשנת 2006 נפטר מומי, אב המשפחה ואת העסקים מנהלים מאז בניו וביתו. כשתבואו למקום תראו שהוא פשוט, נקי ושמח, כל הסלטים, החומוס והטחינה, הסחוג (מטבל חריף במיוחד! זהירות!) מכינים כאן מדי יום, ותוכלו לאכול אותם חופשי, כמו את כדורי הפלאפל הריחניים שתמיד נותנים לטעום כאן.

קישור בוויז: הלב הרחב

כתובת: שדרות התמרים 41, אילת

טלפון: 08-6371919

שעות פתיחה: בימים א-ה׳ מהשעה 23:00-10:00, ביום שישי מ 14:30-11:00

מילה ממקומי: האשה שעובדת בדרך כלל על הקופה היא בת שבע, אם המשפחה, שנהנית לראות את משפחתה, את ההמולה וכל האנשים שמגיעים ליהנות מהמקום שהקימה לפני יותר מ 40 שנה.

לחם ברויטמן

בלב איזור תעשייה ומגורים אפרורי למדי ניצבת גינה קסומה, שבה כסאות ושולחנות ספורים, ומבעד לזגוגית חלון שקופה עומדת מטחנת קמח עתיקה, ואז כשפותחים את הדלת נכנסים היישר לחגיגה שלמה של ניחוחות אפיית לחמים! ברוכים הבאים למאפיית ברויטמן, מאפייה קטנה ומטריפה שבה תוכלו לראות במו עינכם את תהליך אפיית לחמי המחמצת והמאפים במקום ולאחר מכן ללגום קפה משובח, לשבת בחצר ולזלול את אחד הכריכים הטעימים והייחודיים במקום. יובל זיו, הבעלים, בכלל היה מדריך צלילה בעיר ובעלים של מועדון צלילה, לאחר יותר מעשור החליט לשנות כיוון ולהתחבר לשורשים המשפחתיים שלו בהיותו נצר למשפחת אופים מאוקראינה וסבתו, שהייתה טבחית מצטיינת שאף האכילה את ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר! ׳ברויט׳ ביידיש זה לחם ו ׳מן׳ זה איש, לכן שם המקום הוא איש הלחם. במאפייה המעוצבת תמצאו מיני לחמי שאור ומחמצת- כפרי, לחם פיצוחים וגרעינים סוגים שונים, לחם צימוקי עגבניות שרי וזיתי קלמטה, לצד מאפי בריוש, הכל מחומרים טבעיים, ללא סוכר וצבעי מאכל. אחד מהדברים שהאילתיים הכי אוהבים כאן הוא לשבת בגינה, להביט על עצי התאנה, הבננות, שיחי העגבניות, הגפנים ועשבי התבלין, ללגום כוס קפה ולאכול את כריך מוס הטונה או הסלט ביצים המומלץ במקום. תענוג!


קישור בוייז: לחם ברויטמן

כתובת: אלמוגים 17, אילת

טלפון: 08-6340007

שעות פתיחה: בימים א-ה׳ מהשעה 20:00-07:00, ביום שישי מ 15:00-7:00. בשבת סגור.

אתר:

מילה ממקומי: בימי חמישי בערב, החל מהשעה 18:00 מתקיים במקום ערב ׳אפריטיבו׳, ערב שכולו על טהרת יין טוב, טאפסים טריים שיובל מכין מחומרי גלם עונתיים והרבה אוירה מקומית שמחה. אתם מוזמנים!

במאפייה המעוצבת תמצאו מיני לחמי שאור ומחמצת- כפרי, לחם פיצוחים וגרעינים סוגים שונים, לחם צימוקי עגבניות שרי וזיתי קלמטה, לצד מאפי בריוש, הכל מחומרים טבעיים. לחם ברויטמן


את כל המידע, כולל מידע וטיפים נוספים, תוכלו למצוא באתר תאגיד תיירות אילת





423 צפיות2 תגובות
bottom of page