top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

לפעמים פיקניק הוא רק תירוץ (לצאת לטייל!)

עודכן: 22 בספט׳ 2020

יציאה לפיקניק היא הדרך האהובה עלינו לבלות יום שלם בחיק הטבע. כי מה יותר טוב מפיקניק משובח לצד טיול קליל? כדי שתוכלו להצטרף לחגיגה אספתי עבורכם כמה מהמקומות האהובים עלי שבהם טיולים קלילים שתוכלו לשלב בהם עצירה לפיקניק שליו. כמובן שיש לזכור לאסוף את כל שאריות האשפה ולהשליך אותה במקומות המיועדים לכך, כדי שנמשיך ליהנות ולשמור על הטבע היפה שלנו. יום פיקניק שמח לכולכם!


פארק הזהב בקרית שמונה

מי היה מאמין שבלב העיר קריית שמונה מסתתר לו ג'ונגל, מסלול מעגלי ומפלים קסומים? פארק הזהב בקריית שמונה משתרע על שטח עצום של 110 דונם של טבע עירוני, חודש ושוקם על ידי בני נוער, תושבי העיר, שהפכו את המקום לשכיית חמדה יפהפייה שבה שביל טיילות חדש, בריכות טבעיות, פינות חמד בלב ג'ונגל עירוני, מפגש נחל עין זהב ונחל עין שושן לצד מפלונים שוצפים כשהגדול בהם בגובה של יותר מ- 2 מטרים (!), הכל בלב העיר. בסמוך לפארק תוכלו לחזות במסגד עתיק משנת 1906- שריד היסטורי לכפר 'חלסה' המשמש כיום מוזאון לתולדות קרית שמונה ולצידו מודל משוחזר של 'פחונים' מימי המעברה של המתיישבים הראשונים בקרית שמונה. בפארק מסלול מעגלי באורך כ-2 ק"מ, החוצה את הפארק, בו תוכלו ליהנות ממתחם שבו מדשאות ומתקנים המתאים לפיקניקים. בנוסף, במקום נחשף מפגש הנחלים הזורמים בעיר: נחל עין שושן ('הטחנות') ונחל עין זהב. תענוג של מקום!

איך מגיעים? הפארק נמצא בצידו המערבי של רחוב הירדן (כביש 9779). יש להיכנס לקריית שמונה ולנסוע כ-2.3 ק"מ ישר בכביש 90, עד לפנייה ימינה לרחוב הירדן. ברחוב הירדן ניסע כ-600 מ' עד לקצה הצפוני של הפארק, מול איצטדיון הכדורגל העירוני  או רישמו בוייז פארק הזהב קרית שמונה.


פינות חמד בלב ג'ונגל עירוני, מפגש נחל עין זהב ונחל עין שושן לצד מפלונים שוצפים. צילומים: צלם


אי שם מעבר לקשת

פארק אדמית השוכן בגובה 400 מ' מעל פני הים, תחום מצד אחד על ידי נחל נמר ומצד שני על ידי נחל בצת, מה שמזכה אותו בנוף מרהיבף טבול בירוק וכחול אל הים התיכון ומפרץ חיפה, אל תוך הלבנון ולעומק הגליל. בפארק היפהפה תוכלו ליהנות מטיול נינוח המתאים גם לימי הקיץ החמים. בפארק הוכשרו מסלולי טיול המתאימים למשפחות ומטיילים בכל גיל- מסלול סלול, המתאים לכיסאות גלגלים ועגלות ילדים, מגיע למערת קשת המפורסמת ומסלול אחר, המכונה שביל הבוסתנים, עובר בין עצי בוסתן, ארזים וערוגות צמחי תבלין בדרכו לחורבת אדמית. בפארק הוכשרה גם דרך נוף נהדרת המקיפה את הפארק ומגיעה לכל נקודות התצפית היפות. תוכלו להגיע לכאן לפקניק באחת מפינות החמד ואל תוותרו על טיול נחמד למערת קשת. מערת קשת היא לא מערה מערה במובן המקובל, אלא קשת אבן אדירת ממדים ומרשימה שנותרה לאחר קריסת תקרת המערה למעמקי התהום האדירה שמתחת. בשל גודלה, תוכלו להבחין בה ממרחקים וכשתצעדו עליה, תוכלו לחוש את עוצמת הטבע בכל הדרו.

עוד בפארק - עצי פרי ונוף מראש הנקרה ועד רכס הכרמל, חניוני פיקניק, מתקני מנגל, ברזיות, שירותים הפתוחים בשעות היום, ספסלי ישיבה, דרכי נוף ונגישות לרכב, שבילי טיול רגליים, נוחים וקלים והתאמה לאוכלוסיית מוגבלי התנועה.

איך מגיעים? נוסעים לעבר קיבוץ אדמית על כביש 899, כ-250 מטר לפני קיבוץ אדמית פונים ימינה לפארק אדמית.


עצי פרי ונוף מראש הנקרה ועד רכס הכרמל


נוף למונפורט- פארק גורן

פארק גורן משתרע על-פני 2,000 דונם של חורש וצופה אל הערוץ היפה של נחל כזיב, שראשיתו בהרי מירון וסופו ליד אכזיב. בחורף ובאביב מתכסים המדרונות בפריחה מרהיבה ועם קצת מזל תוכלו לצפות כאן ביחמור הפרסי, אייל שחי כאן בתקופת המקרא והושב לטבע. בפארק תוכלו למצוא פינות חמד מוצלות, שבילונים צרים וקסומים בין סבך חורש ים תיכוני ועצי אלון עבותים ומצלים, מעל לערוצו הקניוני של נחל כזיב, אל מול שרידיו המרשימים של מבצר מונפורט. בפארק מסלולי טיול מגוונים, תצפיות נוף ופינות שקטות וחבויות. שני מסלולים נחמדים שתוכלו לטייל בהם במקום היא בנסיעה בדרך נופית מקסימה שאורכה 8 קילומטרים העוברת בין נופי החורש של מצוקי נחל כזיב, שתחילתה בכניסה אל הפארק. מסלול קצר ונחמד הוא שביל הבולענים - הליכה של כחצי קילומטר במסלול מעגליע שבו תוכלו לראות מקבץ של בורות ניקוז טבעיים שנוצרו כשמי הגשמים המסו את הסלעים. אם אתם מיטיבי לכת תוכלו לצאת לטיול בשמורת נחל כזיב או לכיוון מבצר המונפורט, כי הפארק הוא לא רק מקום נהדר לפיקניק אלא נקודת יציאה לטיולים באיזור. הפארק מותאם לפיקניקים ובו חניון מסודר, שולחנות, ברזי מים, שני מבני שירותים ואפשרות ללינת אוהלים בתיאום מראש.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 899 מזרחה. אחרי קיבוץ אילון, ולפני מושב גורן, יש שילוט ימינה לכניסה לפארק.


פינות חמד מוצלות, שבילונים צרים וקסומים בין סבך חורש ים תיכוני ועצי אלון עבותים ומצלים, מעל לערוצו הקניוני של נחל כזיב, אל מול שרידיו המרשימים של מבצר מונפורט. צילום: יעל לרנר


שמורת שער פולג

שמורת שער פולג שוכנת בין יקום מדרום, אודים מצפון, וכביש 2 ומכון וינגייט ממערב. השמורה מקיפה את רכס הכורכר השני מבין שלושה רכסים המלווים את קו החוף בשרון הדרומי. חוקרים מעריכים כי בתקופת הברונזה קם על הרכס יישוב כנעני המוכר כיום כתל פולג. בצדו הצפוני של התל נחפר חפיר שבו עובר אפיקו של נחל פולג. נוף הנחל מהתל מרשים במיוחד. ממערב לרכס תוכלו להבחין במחצבת כורכר נטושה ובאגם יקום המתמלא במים בימי החורף. מראש הרכס תוכלו גם לראות מצפון את היישוב אודים, ומצפון-מערב את נתניה הנושקת לחוף הים התיכון.

כשמגיעים מומלץ להחנות את הרכב בחניון פארק יקום, לרדת בירידה נוחה יחסית לכיוון האגם ולמצוא פינת חמד כדי לערוך פיקניק מענג לצד האגם. שימו לב: אין להבעיר אש במקום. לאחר הפיקניק התחילו לצעוד בשביל עפר נעים החולף לצד צמחיית נחלים סבוכה לגדות האגם. למי שתוהה, ראיתי הורים שצעדו עם עגלה בשביל הזה, אך החברים שהיו אתנו העדיפו לצעוד עם התינוק שלהם בתוך מנשא. לאחר צעידה קלה תבחינו בגבעת כורכר קטנה בתוך מחצבה - אחד השרידים לתל עתיקות קדום - תל פולג. לצד התל מצטלבים כמה שבילים. השביל עם הסימון הכחול ממשיך ישר צפונה בדרך עפר נוחה עד לעיקול נחל פולג. השביל עם הסימון השחור פונה ימינה ועולה לרכס הכורכר וממנו ניתן לצפות על האזור. אנחנו המשכנו עם הסימון השחור וטיפסנו על רכס הכורכר לנקודת תצפית מוגנת במעקה בטיחות.

הכניסה לשמורה ולחנייה היא ללא תשלום.

איך מגיעים? רשמו בוייז ׳שמורת שער פולג׳.


נוף הנחל מהתל מרשים במיוחד. צילומים: צלם


נחל תמנה ועין תמנה

באיזור שפלת יהודה חבויה לה אחת השמורות המפתיעות והמרעננות ביותר לטיול בכל עונות השנה ואפילו בקיץ! סמוך לקיבוץ רבדים מסתתרת לה תל מקנה, הלא היא עקרון המקראית. עקרון הייתה עיר קדומה בארץ ישראל שיושבה לראשונה על ידי הכנענים בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל הפכה לעיר פלישתית חשובה. מאוחר יותר נודעה העיר כיצרנית שמן זית בהיקף גדול. בחפירות ארכיאולוגיות שהתבצעו במקום נתגלו שרידי העיר על גדת נחל תמנה ובין היתר נחשפה חומה, שער העיר, מקדש, רובעי מגורים ומתקנים רבים לתעשיית השמן, ואפילו כתובת עקרון הפלישתית המוצגת כיום במוזיאון ישראל. התל שוכן באזור חקלאי קסום בינות לשדות חמניות, מטעי נקטרינות, שדות כותנה ועוד. במהלך המסלול תוכלו להגיע לנחל תמנה הזורם משך כל השנה המסתיים שלאורכו נביעות ובריכות להשתכשכות צוננת במיוחד. אחת מהם היא עין יובל, בריכת שכשוך יפה השוכנת בצל עצי האקליפטוס. את הפיקניק תוכלו לערוך כאן או בחורשת הגשר התורכי, חורשה עם שולחנות פיקניק הנמצאת בצמוד לשרידי גשר מסילת רכבת מן התקופה העות׳מנית .דרך נפלאה לטייל באיזור עם כל המשפחה היא באמצעות השכרת אופני שטח, אופניים חשמליים ואפילו רכבי גולף במרכז הרכיבה עידן אופן אשר בקיבוץ רבדים. עידן מכיר כל פינה וכל שיח באזור וישמח להתאים לכם, קבוצות כמשפחות גם את כלי התחבורה וגם את המסלול המתאים לכם. תהנו!

איך מגיעים: נוסעים על כביש 38 לכיוון בית שמש. בצומת עזקה פונים ימינה וממשיכים עד שרואים משמאל את הכניסה הצפונית לפארק בריטניה. עולים עם הכביש ישר וממשיכים עם שילוט ההכוונה אל תל מקנה.

לעין יובל: נוסעים לכיוון יד בנימין ורבדים, המעיין נמצא ליד נקודת המעבר מתחת לכביש 6. לעידן אופן בקיבוץ רבדים הקליקו http://www.idanofan.com/


עין יובל, בריכת שכשוך יפה השוכנת בצל עצי האקליפטוס. צילום: יעל לרנר


bottom of page