top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

לגולן נרימה! טיול אביבי בגולן. דווקא עכשיו!

כן, אני יודעת, אנחנו חיים בתקופה משוגעת. מכל הבחינות. אבל לצד המורכבות והקושי יש לנו את עצמנו, המשפחות שלנו והאויר שאנחנו חייבים לקחת כדי לנשום ולהמשיך הלאה. נקראתי לדגל לרמת הגולן ביום שאחרי התקיפה האירנית. לקחתי את אמא, ונסענו לדרום רמת הגולן, ואז נזכרתי כמה אהבתי לכתוב את המדור, האנשים היפים שיש לנו בארץ וכמה חשוב לסייע לעסקים ולתיירות ישראלית, דווקא עכשיו. אז קדימה, שנצא לטיול אביבי לכבוד פסח ברמת הגולן?


לפני שנתחיל, הנה כמה דברים שחשוב לדעת על רמת הגולן בימים אלה:


1.  הגולן יפהפה ופורח, עכשיו באביב!

2. איזור דרום רמת הגולן שבו טיילתי הפעם מרוחק מאיזור צפון רמת הגולן (לשם ההמחשה: המרחק בין תל אביב לחדרה).

3. מתחילת המלחמה נשמעו באיזור שבו טיילתי שלוש אזעקות (טפו טפו).

4. נכון, יש רעש של מטוסים בלילה, אבל רעש כזה יש בכל הארץ ולמדנו להירדם איתו.

5. כמעט בכל מקום אירוח או מרכז מבקרים שביקרתי בו יש מרחב מוגן.

6. תיירני הגולן, שנפגעו מאוד מבחינה כלכלית מתחילת המלחמה מחכים לכם וזקוקים לכם!! אז בואו נרים יחד לרמת הגולן!


בבוקר שאחרי המתקפה האירנית העמסתי את אמי אהובתי ויצאתי לבקר בדרום רמת הגולן. יצאנו לדרך ממרכז הארץ, נסענו דרך כביש 6, ולקראת צומת המוביל הדרך החלה להפוך ליותר ויותר ירוקה וכפרית. המטרה הייתה להגיע למושב נטור, מושב מעורב שבו גרים תושבים דתיים וחילוניים, שחיים יחד זה לצד זה.



הכל החל מטלפון מרינה אפלבוים המקסימה, מסטודיו מנדרינה בנטור, מושב מעורב חילוני ודתי בדרום רמת הגולן. על רינה כתבתי לפני יותר מעשור למדור שלי ״על המפה״ בעיתון ישראל היום כשהיא רק הקימה את הסטודיו היפהפה שלה לניפוח זכוכית ומאז התפתחה וגדלה לידי מתחם צבעוני ויפהפה המשלב גלריה, מרכז מבקרים וסדנאות ליצירה באמצעות ניפוח זכוכית ובית קפה יפהפה וצבעוני בשם הנהדר ״עין כפית״.


כשאנחנו יושבות במקום המקסים, המוקף בפריחות, היא מספרת לי על הקשיים שחווים תיירני רמת הגולן מאז פרוץ המלחמה לצד האמונה שהקהל הנאמן, בכל זאת יחזור לטייל כאן בפסח. בביקור אצל רינה היא מספרת לנו שהיא החלה בכלל קריירה כאנימטורית לאחר לימודיה בקמרה אובסקורה, ואז מתארת כיצד מפגש מקרי אחד עם אמן זכוכית במוראנו באיטליה, ניתב את חייה לתחום היצירה בזכוכית. לאחר מכן היא מדגימה לנו בקלילות מדהימה כיצד היא יוצרת מזכוכית מוראנו יצירות אמנות צבעוניות, מחרוזים, דרך חיות ועד ספירלות צ׳יהולי סטייל.


אנקדוטה מעניינת היא שאחת המחרוזות שהיא יצרה נמצאת, שימו לב...בבית הלבן כשהוענקה למלניה טראמפ בכבודה ובעצמה! אתם מוזמנים להגיע לסדנאות, הדגמות וכמובן ללגום קפה משובח, כאן בקפה הקסום אצל רינה. כדאי להיכנס לגלריה היפהפייה שמתחם שבה בנתה רינה עבודה מרגשת במיוחד לאחר אירועי השבעה באוקטובר. כיתבו לי מה הרגשתם. אז קדימה, הנה שעות הפתיחה והפעילויות המקסימות שתמצאו כאן בפסח. שימו לב- בית הקפה כשר לפסח והאתר נגיש לאנשים עם מוגבלויות. מידע נוסף כאן



סטודיו מנדרינה, קומפלקס שכולו צבע, שמחה ותענוג אחד גדול!



במרחק חמש דקות נסיעה בלבד מנטור שוכן אתר עין קשתות- אום אל קאנטיר, שהוא אתר ארכיאולוגי מרתק שבמרכזו בית כנסת עתיק ומרשים הנמצא בין מעיינות ונביעה טבעית, נוף רמת גולני אמיתי בין הרים, נחל סמך וכנרת יפהפייה אחת. אחד הדברים החשובים באתר המושקע הוא העבודה שהאתר נגיש לאנשים עם מוגבלויות ועגלות ילדים ועובד שבעה ימים בשבוע, כולל שישי ושבת. במרכז המבקרים המושקע תוזמנו לצפות בסרט מעניין בן 5 דקות שבו תשמעו את סיפורו של בית הכנסת הקדום (הוא מרתק ומתאים גם לילדים), מסלול הטיול הוא מעגלי ולאורכו יש מסבירן באמצעות ברקוד ובשל העובדה שמדובר באתר עצמאי של מועצה איזורית גולן, הכניסה היא בתשלום של 28 שקלים למבוגר, 18 שקלים לילד או גמלאי.


המלצה ממני: חפשו את הגילופים המיוחד באבן שאיש לא מבין כיצד הם נוצרו בתקופה כה קדומה ובכזו דייקנות ואת המטבעות שהוטמנו במבנה העתיק כמעין קפסולת זמן על מנת שבדורות הבאים יהיה קצת מידע גם עלינו.


עין קשתות. מעיינות, בית כנסת עתיק ומפואר וסיפור סטייל אינידיאנה ג׳ונס, והכל נגיש! מה עוד צריך?



התחלנו לחייך ברגע שהתקרבנו לביתה של עדי כהן. חצר הבית המקסים שנמצא במושב חיספין הייתה מלאה בילדים המשחקים במגלשה שהוצבה על הדשא. רעש של חיים. בפנים קבלה את פנינו בחיוך גדול עדי, אם לחמישה, שהייתה בכלל מורה למתמטיקה לפני שהחלה להיות מורה לשוקולד. היא יצאה ללמוד, בעקבות החלום שלה, אצל אסטלה בתל אביב, התמחתה אצל ניל השוקולטייר הידוע ואפילו עברה השתלמות בפריז ואז חזרה למושב שבו נולדה, הקימה מגמת קונדיטורייה בתיכון לנערות בסיכון וניהלה אותה במשך שנים עד שפתחה את סדנאות השוקולד המקסימות שלה ״שוקולדי״. במתחם הסדנאות היא או אחת מהמדריכות שלה ישמחו ללמד את אתכם כיצד ליצור בחומר המתוק מתוק הזה שלא התאפקתי וזללתי ממנו, כי לדברי עדי ״שוקולד זה לא מלכלך, זה טעים! מי שרוצה לקחת את הסדנא איתו או להזמין אחת, עדי יצרה מארזים מדהימים ליצירת שוקולד בבית. המארז כולל שוקולד בלגי משובח מוכן במזלפים, 2 תבניות פרלינים, תוספות טעימות, דף הסבר ואפילו סרטון הדרכה. ילדיי לא הפסיקו ליצור ולזלול- ואני איתם! ומילה אישית: בעלה של עדי נמצא כבר קרוב לחצי שנה (!) במילואים. זה הזמן לתמוך, לעזור ובעיקר ליהנות ממנה! להזמנת מארזים וסדנאות היכנסו לכאן




שוקולדי. עדי יוצרת בשוקולד ושמחה, אפילו שבעלה נמצא במילואים כבר חצי שנה! כבוד גדול!




יש אנשים כאלה, שברגע שאתה מכיר אותם גורמים לך להרגיש את כל מנעד הרגשות האנושי: שמחה, התרגשות, עצב, הזדהות ועוד. אריאל וענבר הירש הם בדיוק מהאנשים האלה. כשמגיעים לחצר ביתם בחיספין, מיד קופצות לעיניים יצירות ויצורי הפסיפס שיוצר אריאל, חירש מלידה, אמן פסיפס מוכשר ומרצה מבוקש בכל הארץ. אריאל נולד חירש ושני אחיו נולדו כבדי שמיעה, מה שלא הפריע להוריו לתמוך, להרים ולהעצים אותו כאחד האדם. ״אמא שלי בכוונה לא הייתה נותנת לי רשימת מכולת, אלא התעקשה שאדבר ואבקש את המצרכים שאני רוצה. בכל בוקר, לפני בית הספר, היא הייתה מניחה את ידיי על מיתרי הקול כדי שאני ארגיש את הויברציות ואדבר כמו כל הילדים״, ובאמת, אריאל מדבר באופן ברור, רהוט והוא וענבר מלאי הומור. כן, גם על החרשות. בשיחה של שעה הם מתארים את הקשיים שהפכו לחוזקות, הם מספרים על ששת ילדיהם השומעים, על העובדה שאריאל למד בכלל אדריכלות ויום אחד שנפל ארגז מלא בכלי בית והתנפץ לשברים, הוא יצר שולחן פסיפס, מה שגרם לו לגלות את אמנות הפסיפס ולהתמחות בה. לצד האמנות הוא נחשב למרצה מבוקש המתאר את הקושי שבלהיות אדם דתי- וחירש. ״כל התפילות מתבססות על מילים שנאמרות מאחורי זקנים. אתה לא רואה את השפתיים, אתה לא שומע את התפילה, וזה קשה וכמעט גרם לי לעזוב את הדת, עד שלמדתי להתמודד. לא אכתוב יותר כדי לא לעשות ספוילר, אבל מומלץ בחום ליצור קשר עם אריאל בהודעת וואטאפ או הודעה רגילה ולהגיע לביקור, סדנא והיכרות. אגב, עמוד האינסטגרם שלו זה אחד המשעשעים והיפים. מבטיחה שתתרגשו! לתיאום ביקור והזמנת הרצאה יש לשלוח הודעת טקסט או וואטצאפ בלבד לטל׳ 050-7264542. לא בשבת.


כל מנעד הרגשות והתחושות מאדם אחד. סיפור אחד, והשראה אחת גדולה.



כתבתי לא פעם ולא פעמיים על חוות הלבנדר הקסומה של לילן ודן אסרף, ממייסדי מושב כנף המשקיף לנוף יפהפה, הרים וכנרת אחת תכולה וזכה. את ניחוחות הלבנדר הצרפתי תרגישו כבר במגרש החנייה ואז תיכנסו פנימה ולא תוכלו להפסיק להתפעל, להצטלם, לצלם, להריח ולטעום. את הסיפור על השתלשלות המקום אני אתן להם לספר, (תשאלו על מוריס), אחרי שתצפו בסרט יפהפה שלקח יותר משנה שלמה (!) לצלם כדי לתעד את מחזורי הגדילה הסגלגלים ורודים של זן הלבנדר הייחודי שגדל כאן ובפרובאנס. לאחר מכן תוכלו לשבת באחת מהפינות הקסומות ולזלול גלידת לבנדר סגולה וטעימה כל כך, שמצטלמת הכי יפה שיש!!! וכמובן לרכוש ממיטב התוצרת המקומית כחליטות, סבונים נהדרים, בשמים ועוד, שכולה על טהרת, איך לא?, הלבנדר! מרכז המבקרים מונגש, מסודר ומאיר פנים. תענוג של מקום ואנשים!



אחרי התמונות האם בכלל נשאר מה להוסיף? חוות הלבנדר. בואו!



בצמוד לחוות הלוונדר ולצד שטחי מרעה של סוסים שוכן יקב סקוריה, יקב מתוק להפליא שהוקם על ידי עופר תורג׳מן ב 2008, היינן ומורה לחקלאות לשעבר שגם נטע את הכרמים, כולם בגולן, למרגלות תל פארס. בשנים האחרונות הצטרפה אליו יוליה שוורץ ממושב נטור הסמוך, שסיימה לאחרונה ללמוד יינות והציעה לנו לטעום את יין הרוזה הראשון שהיא ייצרה. אתם מוזמנים להגיע לכאן לסיור וטעימות, לשבת בצל העצים בחצר המטופחת ולטעום גבינות המיוצרות על ידי יצרנים מקומיים לצד לחם מחמצת נפלא שאופה יוליה. היין ביקב כשר אף שהוא פתוח גם בשישי ושבת לטעימות ונישנושים. משמעות המילה סקוריה, אגב, זהו סלע געשי שאנו מכנים בשם ״טוף״ שמאוד נפוץ כאן בגולן. מידע נוסף על האירוח והטעימות ביקב תמצאו כאן




יקב קסום בלב מושב כנף, יין נפלא ואוירה מיוחדת. ופתוח גם בשישי שבת!



בהרצאות שלי אני תמיד אומרת משפט אחד: ״השגרה שלכם זה האוצר שלנו״, וזו כל התורה של לספר סיפור. כי בחוות נטורה ישנים באוטובוסה וקמים בבוקר לרעות את העזים השובבות שמלחכות מכל טוב הארץ, אוספים ביצים טריות מלול התרנגולות וטועמים כרוב ניצנים טרי ופירות ותותי יער ישר מהערוגה. כשאני פוגשת את אורלי רשף שגדלה בכלל בסביון והיום היא מגדלת חמישה ילדים בנטור, היא מספרת לי שהיא נהנית לקום כאן בכל יום, אפילו בשגרה המשוגעת שלנו. היא ואהובה, אוריה, החליטו להעתיק את חייהם לנטור והקימו את החווה האקולוגית בשנת 2016. החווה שוכנת על גבעה המשקיפה על הכנרת, הגליל ואפילו החרמון. אני לנתי באוטובוסה, אוטובוס מחופה בעץ שבו מקלחת, שירותים, פינות ישיבה ומיטות. בחווה מתקיימות סדנאות, האכלות בכל בוקר ויש מטבח חיצוני, מקלחות ושירותים וכל מה שצריך לקמפינג איכותי. לצד האוטובוסה עוד חמש אפשרויות לינה: משאסוויט, אוטובוסה, יורט, קרוואן משפחתי לקרוואן זוגי וכמובן קמפינג עם אוהל מהבית. פרט חשוב: במרחק שתי דקות הליכה יש סופר נוח שיש בו הכל. מקסים!




חוות נטורה ולינה באוטובוסה, חווה אקולוגית המתאימה מאוד למשפחות שאוהבות לישון ולקום בלב טבע פראי



98 צפיות0 תגובות
bottom of page