top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

טיול בעקבות נדידת הסתיו באגמון חפר ומיצפור ויקר

קבלו המלצה על שני מקומות שבהם ניתן לצפות בנדידת הציפורים- מצפור ויקר ואגמון חפר, שניהם נמצאים במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ, כאשר ברגע זה ממש, כמידי שנה, התמקמה לה להקת שקנאים מרשימה ופטפטנית במיוחד במצפור ויקר, והצפייה בה היא חוויה מענגת! רק הביטו בתמונות היפהפיות שצילמה חברת הקהילה Yanina Zaslavsky Afek שביקרה במקום השבוע!



שקנאים במיצפור ויקר. צילום: Yanina Zaslavsky Afek


אני לא יודעת מה אתכם, אבל המראה של עשרות, אולי מאות ציפורים נודדות בלהקה אדירה מעל ראשי, הוא מראה מהפנט ומרגש במיוחד. אם תוסיפו לזה שעת בין ערביים או זריחה, בכלל זכיתם. חודש נובמבר ועד תחילת דצמבר, הוא החודש שבו מסתיימת נדידת הציפורים באזור ולמעשה הן מתחילות "לחרוף" (מלשון חורף) בעיירת הקיט החמימה שלהן - ישראל.


מצפור ויקר במאגר קיבוץ משמר השרון שמדי שנה מתמלא בלהקת שקנאים שנוהגת להשתקע במקום. את המאגר הקימה קק"ל בעמק חפר בסיוע תרומה של משפחת ויקר מקנדה. מעל המאגר, האוסף את מי הגשמים והשיטפונות מנחל אלכסנדר לטובת חקלאי האזור המשתמשים במים להשקיית גידולים שונים, הוקם מצפור ויקר, שנבנה בתרומתה של משפחת ויקר מקנדה.

המצפור בנוי כמרפסת עץ מוצלת עם פינות ישיבה ובו שביל רחב ונוח המטפס למצפור, אשר לאורכו מדשאות ירוקות. תוכלו לטפס במעלה השביל וליהנות מהנוף המרהיב. אם יתמזל מזלכם תוכלו להביט במאות שקנאים, קורמורנים, ליבניות, אנפות ועוד, המקננים במאגר.

איך מגיעים? כותבים בוייז ״מיצפור ויקר״ בצומת מושב בית הלוי פונים ימינה לכיוון חניאל ואחר 1.2 ק"מ פונים שמאלה בדרך המלווה שדרת ברושים. נוסעים בדרך כ-750 מ' ולפני השער הצהוב פונים ימינה ונוסעים בדרך 1.7 ק"מ למצפור ויקר.

שקנאים במיצפור ויקר. צילום: Yanina Zaslavsky Afek


אגמון חפר

אגמון מקסים הממוקם ליד קיבוץ עין החורש בעמק חפר. הפארק בן 350 הדונמים שימש בעבר את בריכות הדגים של הקיבוץ והוא שוכן סמוך לנחל אלכסנדר. תוכלו לנסוע בדרך העפר (עבירה לרכב פרטי) העוברת בין מטעים ושדות, להיכנס ללא תשלום למתחם המטופח וליהנות ממראם הפסטורלי של האגמון ובריכות המים, שבהם מתגוררים מיני יצורים ובעלי חיים שעליהם תוכלו לקרוא בשלטים המוצבים במקום.

בנוסף, תוכלו לצפות בצמחייה הייחודית למקום, באיים קטנים עם מסתורי קינון, להתהלך בשבילי הליכה נוחים במיוחד המנוקדים בפרחים, שלצדם שדות ומטעי עמק חפר המוריקים. גולת הכותרת היא השביל הצף: מעין מסלולי טיול מעץ החוצים את האגמון ובסופם, כמו בכל סוף שבילי ההליכה, שישה מסתורים מושקעים לצפייה בציפורים. המסתורים ממוקמים בגבהים שונים ועל מדרגות כך שגם לילדים נוח לצפות.


איך מגיעים? רושמים בוייז ״אגמון חפר״. האגמון נמצא כ-1.5 ק"מ מדרום לעין החורש, בגדה הדרומית של נחל אלכסנדר. יורדים מכביש 4 בצומת חפר, ממשיכים בדרך העפר ובפיצול פונים שמאלה. ממשיכים עד הפיצול הבא ובו פונים שוב שמאלה. נוסעים לאורך הנחל, עד שעוברים גשר קטן ומיד אחריו נמצאת הכניסה לאגמון.


טיול באגמון חפר. תענוג של מקום!


אגב, אם אתם אוהבי ציפורים, כדאי להצטרף לדף הפייסבוק המקסים של החברים של אגמון חפר, ובו צילומים מופלאים מהאגמון והיצורים המתגוררים בו

bottom of page