top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

ביקור וסיפור במבצר יחיעם בגליל המערבי

מבצר יחיעם, שיסודותיו הונחו בתקופה הצלבנית, נמצא בתחומו של קיבוץ יחיעם בגליל המערבי. בעבר הוא שימש חווה חקלאית שנמכרה למסדר צלבני גרמני, וחברי המסדר ביצרו אותו לצורך הגנה על העיר עכו וסביבותיה. עם תבוסת הצלבנים נהרס המבצר ועמד בשיממונו עד אמצע המאה ה-18, אז שוקם בידי השייח' הבדואי ד’אהר אל-עמר והפך ל"מצודת הגיבורים". ראשוני המתיישבים בקיבוץ יחיעם עלו על הקרקע בשנת 1946 ונעזרו במבצר כמגן במלחמת העצמאות.

על מבצר ואבירים! צילום: גלית רוזן, רשות הטבע והגנים


השאירו את עגלות הילדים ליד המבצר ועלו אליו במדרגות לשיטוט סקרני בין חדריו ולתצפית נהדרת על הגליל המערבי, עד לים התיכון. תוכלו לצפות בסרט המוקרן במקום ומתאר את מאבקם של אנשי יחיעם במלחמת העצמאות (עצה אישית: הסרט אינו מתאים לילדים קטנים). טיילו בשבילים הנעימים סביב בחצר המבצר, בין עצי החרוב. תוכלו לסייר גם בעמדות המגינים מ-1946, ששוחזרו מאז. כדאי לסיים את הביקור עם כוס בירה צוננת במבשלת "בירה מלכה" הנמצאת למרגלות המבצר, ולהניח למי שלא שתה לנהוג אתכם בבטחה הביתה.


אם תרצו לספר משהו לילדים תוכלו לספר להם, שלפני שנים רבות גרו אבירים במבצר, והם נלחמו כאן כדי לשלוט באזור כולו. כשתגיעו למבצר תוכלו לטפס אליו במדרגות אבן. השגיחו על הילדים, כי זהו מקום גבוה והמדרגות תלולות. לכן גם חשוב מאוד להקפיד וללכת רק בשבילים המסומנים. במלחמת העצמאות, שהתחוללה כאן הרבה אחרי שהאבירים עזבו את מצודת הגיבורים, הגיעו לכאן אנשי קיבוץ יחיעם ונלחמו באויב מבעד לחרכי הירי. דרך החלון היחיד שבחדר היונים הם שלחו ידיעות בעזרת יוני דואר חכמות - בתקופה ההיא לא היה דואר אלקטרוני, כמובן. כשנרד מהמבצר נבקר בעמדות שבהן התבצרו המגינים, ונוכל לטייל בין עצי חרוב ולאסוף בלוטים של עצי אלון למזכרת.

על מבצר, אבירים ובלוטים! צילומים: מישל דוטקום


אורך המסלול: כקילומטר.

למי מתאים? לכל הגילאים, כולל עגלות ילדים שניתן להגיע אתן על למבצר עצמו. כדאי להצטייד במנשא לצורך הטיפוס במדרגות

איך מגיעים? כיתבו בוייז ״גן לאומי מבצר יחיעם״

המקום באחריות רשות הטבע והגנים ולכן הכניסה בתשלום.

להזמנת מקום יש להיכנס לאתר רשות הטבע והגנים: https://www.parks.org.il/



63 צפיות0 תגובות
bottom of page