top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

הכירו את הסוד השמור ביותר באילת, שנחשף רק פעמיים ביום- על רצועת הכרית, כבר שמעתם?

דבר לא הכין אותי לטבע הפראי הזה, שנמצא כל כך קרוב וכל כך מתחת לאף, כאן באילת. רצועת הכרית, קוראים לרצועת החוף הקטנה והקסומה הזו שנמצאת בלב איזור התיירות והמלונות של אילת, שנחשפת לה בצניעות בזמן שפל, ובזמן הגיאות מתכסה בחזרה במי הים. ואיזה חיים מופלאים ומרתקים מתקיימים כאן! איך תגיעו לכאן? כל המידע בפוסט!


נחשון ים ומיני קונכיות, כמה יופי ברצועת חוף קטנטנה אחת!


דבר לא הכין אותי לטבע הפראי הזה, שנמצא כל כך קרוב וכל כך מתחת לאף, כאן באילת. רצועת הכרית, קוראים לרצועת החוף הקטנה והקסומה הזו, שנחשפת לה בצניעות בעתות שפל, ומתכסה בחזרה במי הים, כשהטבע עשה את שלו.


המילה 'כְּרִית' או הצירוף 'אזור הכרית' משמשים בקרב אנשי הטבע לציון אזור החוף שמתכסה ונחשף בגאות ובשפל. יש בעלי חיים שאזור זה הוא בית הגידול שלהם, ולכן נחוצה לחוקרים מילה מיוחדת לכך. כך למשל זכו שתי רַכִּיכוֹת לשם הלוואי כְּרִית: צֹהַר כְּרִית, חֲרוּט כְּרִית. רצועת הכרית באילת היא קטע החוף שנחשף ומתכסה לחילופין בעקבות תנודות הגאות והשפל.


הודות לתנאי הסביבה הייחודיים, תוכלו לפגוש ברצועת הכרית בעלי חיים ייחודיים ומרתקים. שימו לב! בגלל לחצי פיתוח על קו החוף נמצא בית גידול זה בסכנה מתמדת, לכן יצרו בחברה להגנת הטבע מדריך כיס מדהים, הפותח חלון לעולם המופלא של הכרית ומאפשר למטיילים על החוף לזהות את בעלי החיים שהם פוגשים, וזאת על מנת לאפשר לכל אחד לטייל על החוף, לזהות את מה שהוא רואה ולהבין את המערכת המיוחדת של רצועת הכרית.


ואיזה חיים מופלאים ומרתקים מתקיימים כאן וכמה חברים חדשים שנעמה בן-עמי, מנהלת בית ספר שדה אילת ובנה המתוק דרור הכירו לי: אלמוג פורח וסגול ואלמוגי ענק שנסחפו בסופה האחרונה, נחשון ים (כריתנית מצויירת) שקצת פחדתי להחזיק ביד, קיפודית השונית שהיא מעין קיפוד ים סגלגל, זנקן הסלעים- דג מגניב במיוחד שבהחלט מצדיק את שמו, וזינק קדימה במהירות שיא! נעמה מספרת שבזמן שפל, מפלס המים יורד וחושף את רצועת החוף הייחודית ואז בעלי החיים נחשפים לקרינת השמש ולטורפים יבשתיים. לנוכח תנאי החום והיובש הקשים, התחרות בין המינים קטנה בכרית מה שהופך את החיים באזור למשתלמים עבור מי שמותאם אליהם.

יצורים בשלל צורות וצבעים, כדאי לבוא עם מדריך הכיס הדיגיטלי וזכוכית מגדלת לחוקרים הצעירים!


שישנית הקווים- סרטנית יפהפייה ומרשימה ואינספור קונכיות בשלל צבעים וצורות שהזכירו לי את ילדותי באילת, שאז היו כל כך הרבה!


סרטנית מתוקה בשם שישנית הקווים יוצאת לומר לנו שלום!


מיותר לציין שלא לקחנו דבר, ביצורי הים נגענו בעדינות רבה (רק במה שנעמה אמרה לי שניתן לגעת, כי יש גם יצורים ארסיים), והחזרנו אותם למקומם בים. שמחתי לפגוש הורים וילדים שבילו יחד במקום. טוב, קסם כזה לא מוצאים בכל מקום! ובואו תראו איזו סרט מדהים בשם ״עד השפל הבא״ צילם יואב בלבן במשך שנה (!) כדי לתעד את העולם המופלא של רצועת הכרית!



והנה מדריך הכיס הדיגיטלי של החברה להגנת הטבע שנאבקת כדי לשמור על רצועת הכרית ולהפוך אותה לחוף מוכרז על מנת לשמר את בתי הגידול הנדירים המתקיימים בה. בית ספר שדה אילת מקיים סיורים מודרכים מקסימים במקום, כדאי ומומלץ להצטרף ולגלות אילת קצת אחרת עם ערך מוסף! בנוסף, לרצועה יש דף פייסבוק מקסים שמתעדכן מדי פעם ובו תוכלו גם לצפות בסיור מודרך שמובילה נעמה.


מדריך כיס לרצועת הכרית באילת
.pdf
Download PDF • 5.25MB

אז איפה זה בעצם?


רצועת הכרית ממוקמת בחוף הצפוני, חונים ברחבת אום רשרש (ליד קניון מול הים ודרומה מחוף קיסוסקי והמסעדה הימית) והולכים לכיוון דרום עד שמגיעים לרצועת חוף קטנה וסלעית.


מתי להגיע?


בזמני שפל בלבד. ניתן לבדוק באתרים המיועדים לדייגים שבהם ניתן לבדוק זמני גיאות ושפל באילת:



מה חשוב כדי שיהיה סיור מוצלח?❔


🦠 להגיע עם נעליים שאפשר להרטיב, עדיף לא כפכפים.. (יש צדפות שממש יכולות לחתוך את הרגל)

🦠 להצטייד במדריך הכיס הדיגיטלי

🦠 להביא כובע ומים- יהיה חם השבוע

🦠 תזכרו שאיפה שאתם לא עומדים יכולים להיות יצורים חיים אז שימו 💓

🦠 לא נוגעים בכלום גם כי זה לא נעים להם וגם כי יש דברים ארסיים (לא הרבה אבל עדיין..)

🦠 וכמו בכל טיול לוקחים רק תמונות 📸 ואשפה 🔔

🦠 מומלץ להביא זכוכית מגדלת ושקיות לאיסוף אשפה למקרה שמצאתם, וכמובן שאין לזרוק אשפה.

🦠בשום אופן אין לקחת קונכיות או יצורים, וכמובן אין לדרוך עליהם או לפגוע בהם! בואו נשמור על הטבע!







bottom of page