top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

הדרום היום אדום מאוד! כל המידע ומסלולי טיולי הכלניות בפסטיבל דרום אדום 2021!

שוב הגיע הזמן הזה בשנה, התקופה הנפלאה הזו שבה הכל מסביב ירוק, פורח, שופע, והטבע מתפרץ באלפי גווניו וכולנו הולכים לחפש את הפרח האדום והאהוב כל כך - הכלנית. למרות, ואולי בזכות, הסגרים האחרונים והגשמים שירדו, נראה שהכלניות פורחות השנה יותר מתמיד, ואנחנו רק יכולים לצאת לטייל וכמובן לשמור עליהן. אספתי עבורכם את מגוון המקומות ומסלולי הטיול שבו תזכו לראות מרבדי כלניות, תהנו!!!


כלניות בבאר מרווה. צילום: קובי רפאלי


חלקת האלוהים של מרווה


כשתיסעו בדרך המוריקה דרומה, לכיוון קיבוץ עלומים, הממוקם ממערב לנתיבות. יחלו להתגלות בצידי הדרך בביישנות קבוצות קטנות של כלניות. בתחילה יתגלו עשר, חמישים ואפילו מאה, עד שלפתע פתאום יתגלה בפניכם מראה מפעים של מרבד כלניות אדמדמות, שזורות בפריחת סביונים וחרציות צהובה ובפרחי חרדל. ברוכים הבאים לבאר מרווה - אתר מרהיב של פריחת כלניות. עד לפני כמה שנים נקרא המקום "החורשה הסודית", ורק יודעי דבר ידעו על קיומה, אך ברגע שהוכשר שביל גישה והחורשה הפכה לחלק מפסטיבל דרום אדום וזכתה לשם רשמי - באר מרווה, על שם מרווה בביאן ז"ל- יותר ויותר אנשים יודעים על קיומה.

איך מגיעים? כותבים בוייז ״באר מרווה״



צילומים: קובי רפאלי


יער דבירה


פסטיבל "דרום אדום" נמצא כעת בשיאו, ומעבר לכל המקומות המוכרים שווה גם להגיע ליער דבירה, יער פחות מוכר עם פריחת כלניות יפהפייה. יער דבירה משתרע על פני כ-17 אלף דונם בדרום גבעות שפלת יהודה בואכה צפון הנגב והוא חלק מיער להב. ביער ישנם עצי מחט, רחבי עלים (אלות, חרובים, מיני שיטה ואיקליפטוסים) ועצי בוסתן (זית, תאנה) וכמובן הכלניות. בין העצים ישנם שולחנות פיקניק, מתקני משחק (קורות עץ להליכה ונדנדות), ברזי מים, פחי אשפה, מתקני מצלה (מנגל) ושביל הליכה קצר המוביל לאתר הארכיאולוגי חורבת מגדלית.

החניון מותאם לילדים ולנכים.

איך מגיעים? כותבים בוייז ״יער דבירה״. לבאים מצפון, נוסעים על כביש 40 ופונים שמאלה בצומת דבירה, מיד לאחר קיבוץ דביר מסתכלים שמאלה עד שרואים את הפריחה האדומה.


יער בארי


הנגב הוא גן עדן לרוכבי אופניים. יש כאן אינסוף מסלולים ומרכזי רכיבה מצוינים שישמחו להשכיר לכם אופניים ואפילו להוציא אתכם לטיולים באזור. אחד מהמרכזים היותר טובים באזור הוא "לה מדווש" בכניסה לקיבוץ בארי, שנמצא בנגב המערבי, כ־5 ק"מ ממזרח לרצועת עזה, ונקרא על שם ברל כצנלסון, שבארי היה שמו הספרותי. בימי פסטיבל דרום אדום הופך המקום לאחד ממוקדי הפעילות המעניינים ביותר.

ארז מנור, מייסד "לה מדווש", רוכב על אופניים מאז שהוא זוכר את עצמו ואף מאמן רכיבת אופניים מקצועי. הוא מספר שבאזור מקומות נפלאים שאפשר לטייל בהם, וביניהם יער בארי, המשתרע על פני 11 אלף דונמים, שבו תוכלו לטייל בדרך מתקני המים היפה וליהנות מפינות מקסימות לפיקניקים שנמצאות בכניסה אליה. מקום נוסף שהוא ממליץ לטייל בו הוא מסלולי הפריחות שבחורשות קיבוץ רעים, כ־7 ק"מ מדרום לבארי.

איך מגיעים? כותבים בוייז ״לה מדווש״.


צילום: קובי רפאלי


פארק שרשרת נחל גרר


נחל גרר הוא היובל הראשי של נחל הבשור, החורץ את מישורי הלס בנגב המערבי. פארק שרשרת נחל גרר ממוקם על אפיק נחל גרר, בין נתיבות לאופקים. במקום נטועים עצי אשל, איקליפטוס, זית וחרוב.


קק"ל סללה בפארק דרכים נופיות המובילות לשמורות של נחל גרר עליון ותחתון. בנוסף בנתה קק"ל מספר חניוני פיקניק, כגון חניון החרוב וחניון הזית, שבהם שולחנות פיקניק, חלקם מונגשים, וספסלים לנוחות המבקרים, וכן גן שעשועים נחמד. תוכלו לשוטט בפארק, לנסוע בדרך הנופית ולחצות את הנחל.

שימו לב: מי הנחל בחלקם מכילים מי ביוב, לכן הימנעו מלגעת בהם. תוכלו ליהנות ממראה הצמחייה האופיינית לנחלים כקני הסוף ובעלי חיים, אפילו חתולי ביצה!

לאחר שתחצו את הנחל, תוכלו לפנות ימינה ולהגיע לתל הרור. תל הרור שוכן בלב היער ובו מבנה המציין את זכרו של אבו הורירה, שנמנה עם מצביאי הנביא מוחמד והיה אחד ממקורביו. השם אבו הורירה ("אבי החתלתולה") קשור למסורת המספרת כי האיש נהג לשאת עימו חתולה. יש ארכיאולוגים המזהים את המקום עם העיר המקראית גרר.

איך מגיעים: הכניסה לפארק מכביש נתיבות־אופקים (כביש מס' 25), מול מושב תדהר, מדרום למושב שרשרת. פרטים נוספים באתר קק"ל: www.kkl.org.il



צילום: קובי רפאלי, לבנת גינזבורג


שמורת גברעם

שמורת גברעם היא מהמקומות האלה, שמזכירים נופים ממקומות אחרים בעולם. בתקופה זו בשמורה תוכלו למצוא מפריחה יפהפייה ומגוונת על גבעות מוריקות. מרבדי כלניות אדומות פורחות מנוקדות בכתמים צהובים, של חרציות עטורות וציפורני חתול הפורחים בצפיפות, שיחי רותם המפיצים ריח מתקתק, ואיריסים ארצישראליים הפורחים בלבן. כמה יופי!

איך מגיעים? רישמו בוייז ״שמורת גברעם״


ועוד נקודות יפות שבהן יש הרבה מאוד כלניות ברגעים אלה:

יער המלאכים בחבל לכיש- עצי אורנים ופריחת רקפות (וויז-יער המלאכים)

קיבוץ רוחמה-פריחת מרבדי כלניות שתוכלו לראות מול היציאה מהקיבוץ (וויז-הר העוגה רוחמה)

בתרונות בארי-גולת הכותרת של דרום אדום, פריחת כלניות מהממת ושולחנות פיקניק סביב (וויז-בתרונות בארי)




דרום אדום 2021, 7 בפברואר עד 6 במרץ בצפון הנגב

במסגרת הפסטיבל יתקיימו צעדת הכלניות ומרוץ הכלניות בצורה קצת שונה ויתפרסו על פני מספר ימים ושעות

בנוסף, תוכלו להינות מעד 50% הנחה על עשרות פעילויות באמצע השבוע, וסיורים מודרכים ללא תשלום לאורך השבוע, ולראשונה בדרום אדום – red space, מתחם עבודה בין הכלניות, סלי פיקניק מגוונים, אפליקציה עם חידון נושא פרסים ועוד המון הפתעות!

למידע נוסף על כל הפעילויות, מסלולי הפריחה ומקומות לאכול בהם במהלך פסטיבל דרום אדום היכנסו לאתר הרישמי של דרום אדום: https://www.habsor.co.il

או בדף הפייסבוק" פסטיבל דרום אדום"










bottom of page