top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

הו, הקניון האדום שחור ורוד צהוב!

עודכן: 27 באוג׳ 2020

פוסט שכולו לגזור ולשמור לפעם הבאה שאתם נוסעים לאילת ולערבה! הבטחתי לכם מסלולי טיול חדשים באיזור אילות, אילת והערבה והפעם המלצה שווה במיוחד על טיול מקסים לקניון שחורת הנמצא במרחק 10 קילומטר מקיבוץ אילות ומאילת. מדובר באחד ממסלולי הטיול היפים בארץ, שבו תוכלו לחזור אחורה בזמן, יותר נכון 500 מיליון שנה אחורה, ולחזות ב״ממלכת שוקולד״ של סלעים בשלל צבעים וצורות, גבי מים לאחר הגשם שירד וצמחיה מדברית מקסימה. בנוסף, מדובר במסלול אתגרי מעגלי לא קשה מדי ומלא הרפתקאות: טיפוס על יתדות, מדרגות סלע ענקיות, חיפוש מאובנים וגבישי סלע ואפילו מלכודת נמרים אחת! בקיצור, תענוג! המסלול באורך של 3 ק"מ ולוקח בערך 3 שעות, למרות שחלק מההליכה מוצלת חשוב להצטייד בכובע, למרוח קרם הגנה ובכ - 2 ליטר מים לאדם. הטיול מתאים לכולם, כולל משפחות עם ילדים קטנים, (ילדים מגיל 4 לערך ותינוקות במנשאים)


קניון שחורת הוא ערוץ מרשים במיוחד הממוקם בין סלעים שנוצרו לפני מאות מיליוני שנים בעקבות התפרצות לבה געשית. כשזו התקררה, נוצרו אט אט סלעים ענקיים, עוצרי נשימה ומלאי צבעים שיגרמו לדמיון שלכם ושל ילדכם להשתולל! קניון שחורת עצמו נוצר בעקבות זרימת השיטפונות באזור ובגלל הסלעים הקשים, שאינם מאפשרים למים לחלחל לאדמה. המים הממשיכים לחפש דרך לזרום חוצבים את דרכם בסלע הקשה, כך שניתן לחזות במפלי מים יבשים. כך נוצר קניון שאורכו כ-1200 מטרים והצבעים הבולטים בו הם שחור, ורוד ואדום.

קניון שאורכו כ-1200 מטרים והצבעים הבולטים בו הם שחור, ורוד ואדום

איך מגיעים?

כ-8 ק"מ אחרי פארק תמנע לכיוון אילת תוכלו להבחין בשלט המפנה ימינה לקניון שחורת. כאן עולים על דרך עפר (היא מתאימה לכל רכב, פשוט סעו לאט ובזהירות). כעבור 3 ק"מ ניתן לראות שלט המפנה ימינה לעמודי עמרם, שמאלה לקניון שחורת. המשיכו על הדרך עם הסימון הירוק וכעבור 2 ק"מ נוספים, תחלפו על פני חניון הלילה, עד שתגיעו לפתח קניון שחורת.

תיאור המסלול התחילו לצעוד בעקבות הסימון הירוק, כעבור מספר דקות של הליכה לא תוכלו שלא להתפעל מקירותיו הגבוהים והצבעוניים של הקניון. כמה יפה ועוצמתי הטבע. הביטו על צורותיהם של הסלעים תוך כדי הליכה לא קשה בתוך הקניון. השגיחו על הילדים שבוודאי יתפתו לטפס ולגלוש על הישבן מהסלעים. לאחר מספר דקות נוספות תגיעו למדרגת סלע של כשני מטרים אליה ניתן לטפס בקלות בעזרת יתדות, להנאת הילדים. המשיכו לצעוד בעקבות הסימון הירוק. שימו לב כיצד קירות הסלע הגבוהים משנים את צבעם משחור ואדום לצבעים בהירים של ורוד, עד שלפניכם תופיע מדרגה נוספת וגבוהה יותר, אך אל דאגה, יש מקומות רבים לאחוז ולטפס. לאחר הטיפוס המשיכו לצעוד בתוך הקניון והביטו כיצד קירותיו משתנים מסלע קשה לסלעים רכים כמו גיר וחרסית. בקשו מהילדים לחפש מאובנים, עדות לים האדיר שהיה קיים במקום לפני מיליוני שנים. אנחנו מצאנו מאובן יפהפה של קונכייה כמו גם מיני אבנים נוצצות שעוררו את דמיוננו ודמיון הילדים. המשיכו ללכת עד שתגיעו לעץ השיטה מקסים ומצל שבו תוכלו הפסקת שתייה ומנוחה קצרה.


לאחר הליכה של 20 דקות תגיעו לפיצול צבעים. שביל ישראל פונה שמאלה ואתם פונים ימינה עם הסימון האדום. כאן הסלעים מעוטרים בצבעים וטקסטורות שונות של חום ולבן. במהלך עלייה יתגלה בפניכם נוף עוצר נשימה של הרי אדום, מפרץ אילת והרי שוקולד וניל. זהו הזמן לקריאת ה ״וואו״ העשירית בטיול היפהפה שלכם. לאחר ירידה קלה וכעבור 25 דקות של הליכה, תגיעו לפיצול צבעים נוסף. הפעם פנו ימינה לצבע השחור ביחד עם שביל ישראל, ההליכה כאן היא במרחב פתוח יפהפה ואדום במיוחד. וזה הזמן לומר לילדים לחפש מלכודת נמרים אמיתית. לאחר שתזהו את גל האבנים הכבדות שאי אפשר לפספס תוכלו לספר לילדים, ובכלל, שבעבר התגוררו נמרים במדבר, וכדי ללכוד אותם, הבדואים בנו ״מלכודות נמרים״, המזכירות את מלכודות העכברים עם הקפיץ. בעזרת שתי אבנים גדולות הם יצרו מחילה ומעל גג מקורה באבנים שטוחות שיוצרות מעין גג. המחילה מסתיימת בחלון קטן שבו נהגו להניח פיתיון: גדי קטן קשור בחבל. החבל היה קשור למעצור בדמות אבן שטוחה וכשהנמר היה נוגס בפיתיון, היו מושכים בחבל והמלכודת הייתה נסגרת באבן ולוכדת את הנמר. כיום, למרבה הצער, נכחדו הנמרים במדבר הישראלי, אך המלכודות נשארו. ואם בבעלי חיים עסקינן, תוכלו להבחין בצבאים המטיילים בשלווה ומלחכים את צמחי המדבר בהנאה. ממלכודת הנמרים יש עוד כרבע שעת הליכה קלילה עד לתחילת המסלול. תהנו!

למי שרוצה להמשיך את הטיול ולחזות בעוד מקום קסום: תוכלו לחזור אל הרכב ולנסוע בדרך בה הגעתם עד לפיצול עם הסימון הכחול. פונים בעקבות השלט המצביע לכיוון עמודי עמרם ולאחר נסיעה של שבע דקות, מגיעים לחניה. הליכה קצרה של 600 מטרים ותוכלו לחזות בעמודי עמרם- עמודים מרשימים ויפים המתנשאים לגובה של 15 מטר, הבנויים מאבן חול שהמים חלחלו ויצרו בה ציורים נפלאים, בדומה לעמודי שלמה בתמנע. אחרי שנהנים ומתרשמים, חוזרים לרכב.

84 צפיות0 תגובות
bottom of page