top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

מסלולי מים המתאימים לכל עונות השנה!

עודכן: 21 בספט׳ 2020

עין חרדלית הוא אחד המקומות הקסומים והנגישים בארץ! אז קדימה, צאו לכיוון הגליל המערבי לשמורת נחל כזיב!


המלצה מרעננת במיוחד לטיול בשמורת נחל כזיב הוא טיול לעין חרדלית, מעיין איתן בשמורת נחל כזיב שמימיו נשאבו עד העשור האחרון של שנות ה 2000 לצורכי יישובי הגליל המערבי, ובתהליך הדרגתי, הופסקה השאיבה, ובכך הושב לנחל כזיב אופיו הייחודי ויכולתו לזרום בחלקים מסויימים במשך כל השנה.

אחר שתחנו את רכביכם בחניון הכורכר המסודר במקום, התחילו לצעוד לצד עצי חרוב, אלונים, חורש ואדר לכיוון המעיינות. לאחר 100 מטרים של צעידה נינוחה עיצמו עיניים והקשיבו לרחש המים. התחילו ללכת על חלוקי הנחל ואז תגיעו לעולם מהאגדות: חופה יפהפייה ומוצלת של עצי דולב עתיקים ומעיינות מפכים, אחד אחרי השני. לאורך המסלול פינות חמד מוצלות, כך שכל אחד יכול למצוא מקום לישיבה ושכשוך.

אנחנו צעדנו ועברנו ממעיין לפלג נוסף ועוד מעיין, הבטנו בבעלי החיים המתגוררים במעיינות: ראשנים ודגיגים קטנים, חלזונות מים, הקשבנו לרחש הרוח בצמרות עצי הדולב ונזהרנו משיחי הפטל הקדוש שבימי הקיץ יעטו פרי עסיסי ומתוק. באחד מהמעיינות אפילו תמצאו נדנדה שתוכלו להצטלם בה למזכרת! המקום פשוט קסום ומי המעיינות צלולים ובעומקים שונים, מה שדורש השגחה על ילדים קטנים בחצייתם. אני יכולה לכתוב שילדים בני חמש 5 צעדו לצדנו ללא כל בעיה, כמובן בהשגחה מלאה.


לאורך המסלול פינות חמד מוצלות, כך שכל אחד יכול למצוא מקום לישיבה ושכשוך


למשפחות עם ילדים קטנים כדאי לעצור ליד אחד המעיינות שבהם מים עד לגובה הקרסול, וליהנות. לאחר קילומטר של הליכה מוצלת ומרעננת תגיעו למעיין העמוק יותר, ואז חלוקי הנחל חלקים במיוחד, לכן עניין הנעליים חשוב במיוחד.

ועוד הערה: אסור להבעיר אש במקום ובבקשה השאירו אותו נקי וללא שאריות אוכל! כדי שנוכל להמשיך וליהנות מהמקום היפהפה הזה. כדאי להביא מחצלת, אוכל נחמד לפיקניק וליהנות, מתאים גם לטיול ופיקניק עם סבתא וסבא ואפשר אפילו להגיע עם עגלה, (על דרך עפר) למעיין הראשון. תהנו!


משך הטיול: ניתן לבלות באיזור המעיינות כחצי יום מהנה!

כמה עולה? הכניסה לשמורת נחל כזיב ללא תשלום. מתאים ל: כל הגילאים, תינוקות במנשאים. מה להביא? מים, כובע, קרם הגנה, בגד ים, נעלי הליכה המותאמות להליכה במים, לא כפכפים!

איך מגיעים? כיתבו בוייז עין חרדלית.


לא רחוק ממרכזי הקניות ההומים של געש ושפיים מסתתרת פנינת טבע אמיתי - גן לאומי חוף השרון


כשהגענו לכאן ציפתה לנו שורה של שבילים, והתחלנו לצעוד באחד מהם. לפתע גילינו צמחייה עשירה ומסביב ים של שבלולים קטנים ולבנים, שגרמו לי להתרגש כמו ילדה קטנה. תוכלו להסביר לילדים שבקיץ השבלולים נמצאים בתרדמת ואילו בחורף הם נתלים על העלים כדי לספוג את מי הגשם. הליכה קצרה בלב ים השבלולים ואז מתגלה בפנינו הדבר האמיתי - ים כחול, שקורץ לנו בעין תכולה ונהדרת. הפארק נמצא על רכס כורכר מיוחד, המתנשא לגובה כארבעים מטרים מעל פיסת החוף הצרה. רכס הכורכר החופי הוא תופעה ייחודית לישראל וגדלים בו צמחים מדבריים לצד צמחים ים־תיכוניים. כ־250 מטרים מצפון לכניסה נמצאת חורשת איקליפטוסים יפה, שבה מתחם פיקניקים נחמד שתוכלו לשבת בו, אך אסור להבעיר בו אש, גן, שהכניסה אליו היא חופשית, כמה מסלולי הליכה משולטים, נוחים ומתאימים לכל גיל (אך לא לעגלות ילדים ונכים). לאורך המסלולים הארוכים יותר יש פינות ישיבה נחמדות. מסלולי ההליכה בשמורה סומנו בצבעים, וכך למשל המסלול האדום הוא מסלול הליכה קצר יחסית, שבו לאחר עשר דקות הליכה מגיעים למצוק יפהפה עם דק מעץ (אך ללא מעקה, היזהרו עם הילדים) המשקיף אל חוף הים השקט. פה תוכלו לשבת וליהנות מהים, מהאוויר הפתוח ומהתצפית היפה על החוף המפורץ. ביום יפה אפשר לראות מכאן את החוף מאשדוד ועד חדרה.


הליכה קצרה בלב ים השבלולים ואז מתגלה בפנינו הדבר האמיתי - ים כחול, שקורץ לנו בעין תכולה ונהדרת

צילומים: רשות הטבע והגנים

לאחר הטיול בשבילים אפשר לחזור לשביל המרכזי ולהגיע ל"חליקס", מחצבת חול נטושה, שאליה מובילות דיונות חול נהדרות שילדים, וגם מבוגרים, יכולים "להתגלץ'" עליהן בכיף. מכאן אפשר לחזור לשביל ולהמשיך לטייל במסלול הארוך של השמורה לכיוון צפון, או לחזור אל הכניסה הדרומית, הסמוכה לשפיים. מסוף פברואר ועד תחילת מאי תוכלו לחזות כאן בפריחת אירוס הארגמן - פרח ייחודי למישור החוף של ישראל. בכלל שווה להגיע לכאן בחורף ובאביב בשל הפריחות המרהיבות.


שימו לב: כניסת כלבים לפארק אסורה, משום שהם עלולים להפחיד את חיות הבר.

משך הטיול: כשעתיים. כמה עולה? ללא תשלום. מתאים ל: כל הגילאים, תינוקות במנשאים. מה להביא? מים, כובע, קרם הגנה, בגד ים, (למקרה שתרצו לנסוע לחוף הים), נעלי הליכה.

איך מגיעים? סעו לכיוון פארק המים שפיים, עיברו על פני הפארק ופנו ימינה בצומת ה־T סעו עד לדרך העפר המובילה למגרש החניה שבפתח השמורה. הכניסה חופשית.

בוייז: גן לאומי חוף השרון


שמורת טבע נחל תנינים:


שמורת הטבע נחל תנינים תמיד מקסימה. כמה יפה כאן, וגם קל מאוד לטייל, כולל עם עגלות ילדים. בשמורה זורם נחל תנינים, הקרוי כך על שם התנינים שחיו במימי ביצות כבארה עד ראשית המאה ה־20. היום תניני היאור כבר אינם חיים כאן, אבל בכל זאת תמצאו שפע של בעלי חיים: ציפורי מים מקננות, דגים וצבים. כשתטיילו כאן תוכלו לראות את שרידיו של סכר מרשים מאוד, שנבנה בסוף התקופה הרומית ובתחילת התקופה הביזנטית. הסכר יצר במקום אגם גדול, שממנו הוזרמו מים לקיסריה באמצעות אמת המים הנמוכה. במקום גם פעלו כמה טחנות קמח, ששרידיהן נחשפו לגמרי במקרה לאחר שבכמה חורפים בשנות התשעים הוצף האזור במי גשמים.


לחזות בשחזור מפעל מים עצום מלפני אלפי שנים צילום: רשות הטבע והגנים


בימי הקיץ תוכלו ללכת במסלול מענג בתוך אמת המים, לפסוע על גשרוני העץ מעל מי הנחל, ובשבתות יפעילו להנאתכם את הסכר, ותוכלו לחזות בשחזור מפעל מים עצום מלפני אלפי שנים. ולגבי התנינים שהיו כאן: אגדה מספרת שהם הובאו לכאן לפני 2000 שנה על ידי הרומאים עבור הגלדיאטורים. תמיד כדאי להכניס לטיולים קצת דמיון, לא?


משך הטיול: כשעתיים. כמה עולה? בתשלום. מתאים ל: כל הגילאים, תינוקות במנשאים או בעגלות על דרך עפר. מה להביא? מים, כובע, קרם הגנה, בגדים להחלפה, נעלי הליכה.

בוייז: שמורת טבע נחל תנינים

39 צפיות0 תגובות
bottom of page