top of page
  • תמונת הסופר/תYael Lerner

זורמים למפלים! טיולים לנחלים שוצפים אחרי הגשם! הגבירו את הסאונד וצאו לטייל!

אחרי מזג האוויר הסוער בשבוע שעבר וגשמי הברכה ששטפו את הארץ, אני וכל מכריי ויקיריי מחפשים לצאת לטיול מקסים בטבע, כזה שמרחיב את הלב וממלא אותנו בשמחה אמיתית על המים הזורמים, הירוק שסביבנו וכל החיים האלה שנמצאים מכל עבר. אז החלטתי, כמתבקש, לכתוב לכם על הנחלים הזורמים בשצף קצף והמפלים המרשימים שרק מחכים שנבקר בהם. תהנו!


נחל עיון- בצפון הארץ, באווירה גלילית, זורם לו נחל עיון. הנחל מוכר בזכות מפל התנור שמימיו צונחים מגובה של 30 מטרים אל בריכה מרהיבה. במסלול הקצר שזורם לצד מטולה שוצפים להם שלושה מפלים נוספים שביניהם עובר שביל. מוקדי העניין המרכזיים בנחל עיון הם קניון הנחל והפריחה שכבר החלה ותהיה בשיאה בחודשים פברואר-מרץ. המסלול קווי ומתחיל בחניון העליון של חורשת האיקליפטוסים ומסתיים לאחר כשעה וחצי בחניון התחתון. להרשמה לשמורת הטבע היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים: shorturl.at/mxTX5

איך מגיעים? רישמו ב-waze: שמורת טבע נחל עיון.

מפל התנור בזרימה אדירה. צילום רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים


והנה מפל הטחנה בנחל עיון ששוצף לאחר ירידה של 52 (!) מ״מ של גשם!!! הגבירו את הסאונד! צילום: פארס דאבוס, רשות הטבע והגנים



מפל סער נראה טוב לאורך כל ימות השנה, ובמיוחד לאחר ירידת גשמים או הפשרת שלגים. עיצרו ליהנות מתצפית מרהיבה על הגשר הנישא מעל המפל.

כשהשמש תזרח תוכלו להבחין בקשת קטנה וצבעונית המופיעה לפרקים ברסיסי המים השוצפים הנופלים מטה. מי שרוצה גם לצאת לטיול קטן במסלול ההליכה ייהנה מהמראה המרשים של החרמון וסביבתו. המסלול מתחיל בחציה של נחל סער, לפני גלישתו לתוך המפל, מעל גשרון ומעניק חוויה של צפייה באשדים של הנחל המתנפצים על הסלעים.

לאחר שנמשיך מהגשר נטפס עם השביל ונעבור מעל נקודת תצפית הניצבת בדיוק מעל המפל ושממנה גם ניתן לראות את נחל סער המתפתל בערוץ, ומשם השביל מוביל אותנו אל הכביש לחניון המפל. צעידה קצרה בשולי הכביש תוביל אותנו לחניה. בקטע האחרון של השביל תוכלו ליהנות מפריחה מרהיבה בסוף החורף ובתחילת האביב.

איך מגיעים? רישמו בוייז ״מפל סער״

מפל סער חזר, ובגדול! צילום: עופר שנער, רשות הטבע והגנים


תצפית נחל עיט היא אחת התצפיות היפות ביותר לצפייה בזרימת המפלים המרשימה לאחר ירידת הגשמים. מהחנייה יוביל אתכם אל המפלים שביל קצרצר ונוח, המעוטר בפסלים סביבתיים של תושבי האזור. מיד לפני המפל הראשון הדרך מתפצלת לשני שבילים, האחד – ממזרח למפל מאפשר תצפית יפה ביותר על מבנה הסלע המיוחד במקום (משושי אבנים רבים) וכולל מעבר על גשרון נוח מאוד למעבר בין צמחיית המים המקומית.

השביל השני מגיע לצד המערבי של התצפית, ממנו ניתן לראות בבירור את המפל עם צמחיית המים שלו, המקום מגודר ומאפשר מבט נוח ולא מסוכן לילדים קטנים. בהמשך השביל, זה עוד כ-50 מטר, ניתן לראות את המפל התחתון יותר וגם שם הכל מגודר ובטוח לילדים. לא משנה באיזו תצפית תבחרו, זו בהחלט נקודה שווה לעצירה לקפה.

ניתן לחזור בחזרה לרחבת החניה גם באיגוף דרך שביל בין פרחים וצמחיה נמוכה. בנוסף, ניתן להתחיל מנקודה זו מסלול במורד הנחל.

איך מגיעים? רישמו בוייז ״מפל עיט״


מפל עיט בשיא תפארתו, דצמבר 2020. צילום מזי מגנאזי, רשות הטבע והגנים


הבניאס למרגלות החרמון נמצאת שמורת טבע נחל חרמון (בניאס) שממנה בוקע נחל החרמון. הנחל זורם לאורך שלושה קילומטרים וחצי ויוצר כמה מפלים, הגדול שבהם הוא מפל הבניאס. לא משנה באיזו עונה תגיעו לטייל במקום תוכלו ליהנות ממראה של זרימה שוצפת ומרשימה. במקום כמה מסלולים שמתאימים לכל רמת קושי וגם למשפחות. המסלול מעגלי ונוח, וגולת הכותרת שלו היא השביל התלוי בתוך קניון הבזלת במורד הנחל שכדאי להגיע אליו כדי לצפות בזרימה גועשת ושוצפת של מי הנחל.

מומלץ להגיע לתחילת השביל היורד בין עצי אלון ונוף מרהיב, שם אפשר ליהנות מנקודת תצפית מרשימה לכיוון מצודת נמרוד, החרמון המושלג ומורדות רמת הגולן.

איך מגיעים? רישמו בוייז שמורת טבע בניאס

למידע נוסף היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים https://www.parks.org.il/

וכמובן שאי אפשר בלי הבניאס, שזורם כעת בשצף קצף! צילום: עמי דורפמן, רשות הטבע והגנים




183 צפיות0 תגובות
bottom of page